سه شنبه ٢٣ مرداد ١٣٩٧
توصیه‌هایی برای مهار گرمازدگی -در فصل تابستان در مناطق بسیار گرم و همچنین دیگر مناطقی که هم رطوبت بالایی دارند و هم دمای هوا بالا می‌رود، مشکلات گرمازدگی گریبان بسیاری را می‌گیرد. البته مشکلات گرمازدگی می‌تواند در درجات مختلف بروز کند که در چنین صورتی پیشگیری و راه‌های مقابله با گرمازدگی در این فصل سال، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. -وقتی دمای مرکزی بدن از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر برود و بدن قادر به تنظیم دما و خنک کردن خود نباشد، اختلال گرمازدگی بروز می‌کند. مشکلی که فصل تابستان و گرمای هوا بهترین زمینه برای بروز آن است. اما می‌توان با وجود فعالیت در روزهای گرم سال از گرمازدگی اجتناب کرد و گرمازده نشد. -مردان بیشتر از زنان مستعد گرمازدگی هستند، گرمازدگی می‌تواند مسافران و طبیعت گردان را درگیر کند البته در بیشتر موارد با استراحتی کوتاه مشکل برطرف می‌شود، اما گاهی موضوع جدی است و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. برای اینکه حرارت بدن، ۳۷ درجه سانتیگراد بماند باید حرارت اضافی را به صورت تنفس، تعریق، تشعشع و هدایت دفع کند، اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتد شخص دچار گرمازدگی می‌شود. -60 درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. با از دست دادن آب، بدن بسرعت واکنش نشان می‌دهد، به گفته این پزشک، با از دست دادن یک درصد آب بدن، احساس تشنگی دست می‌دهد؛ به میزان دو درصد علاوه بر تشنگی، آشفتگی و کم اشتهایی هم به سراغ فرد خواهد آمد؛ اتلاف 3 درصد با ضعف و بی‌حالی و افزایش غلظت خون و 4 درصد با تهوع و ضعف عضلانی، 5 درصد با عدم تمرکز و 6 درصد با اختلال کنترل درجه حرارت بدن همراه است. با کاهش 7درصد و بیشتر، تنگی نفس، گرفتگی عضلات، افت گردش خون و نارسایی کلیه رخ می‌دهد. -براثر تعریق فراوان، مایعات و املاح زیاد از بدن خارج و شخص دچار اختلال مختصری می‌شود. گاهی عضله‌ها بخصوص در جدار شکم دچار انقباض و گرفتگی دردناک می‌گردد که به آن «کرامپ ناشی ازگرما» می‌گویند. گاهی سلول‌های سطحی پوست آسیب دیده وعرق زیر پوست جمع شده و فرد دچار جوش زیرپوستی یا به اصطلاح عرق سوز می‌شود. -در تابستان 4 لیتر مایعات بنوشید. همه می‌دانیم که برای پیشگیری از عارضه گرمازدگی در هوای گرم، باید مایعات فراوان نوشید، مصرف قهوه، چای و انواع نوشابه‌های گازدار سبب از بین رفتن بیشتر آب بدن می‌شوند، ورزش را هم صبح یا عصرانجام دهید، چون در آن زمان دمای هوا نسبت به ساعات دیگر پایین‌تر است؛ در ساعات گرم روز تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوید، لباس‌های آزاد و گشاد با رنگ‌های روشن انتخاب کنید و کلاه لبه دار بگذارید. خوب است بدانید که بدن انسان در حالت عادی روزانه نیاز به دو لیتر مایعات دارد تا سوخت و ساز، بدون مشکل صورت پذیرد اما این میزان در تابستان به چهار لیتر می‌رسد. -درمان گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد. اگر دیدید فردی علائم گرمازدگی دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را به بیمارستان منتقل کنید، در صورتی که نمی‌توانید او را به بیمارستان ببرید، باید هرچه سریعتر دمای بدن را پایین بیاورید، به عنوان نخستین قدم بهتر است لباس‌های شخص گرمازده را از بدن خارج کنید و با استفاده از یک پارچه یا حوله، بدن او را با آب سرد یا قطعات یخ خیس کنید. اگر مقدار آبی که در اختیار دارید کم است، ابتدا سر و گردن او را خنک کنید. تکه‌های یخ را روی گردن، زیر بغل و کشاله ران او بگذارید و با هر وسیله‌ای که دم دست دارید، او را باد بزنید. -بعد از حمام گرفتن، پاها را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود. دست‌ها و پاها را ماساژ دهید تا خونی که خنک شده، به سمت مغز و مرکز بدن او برود. اگر شخص هشیار است، او را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد. ولی اگر شخص بی‌هوش باشد، نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بنابراین همان‌طور که گفتم بدن او را خنک کنید تا وقتی به هوش آمد، آب بنوشد.
 


  چاپ        ارسال به دوست

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان خبر داد:

سرمایه‌گذاری در حوزه پیشگیری هزینه نیست بلکه سرمایه‌‌گذاری برای ایمنی جامعه‌ای است که هر لحظه قابلیت تبدیل شدن به یک «بم» دیگر را دارد.

هر ساله به مناسب سالروز فاجعه تلخ زلزله بم، برنامه‌هایی با هدف یادآوری این حادثه و تاکید بر برنامه‌ریزی برای آمادگی با این  پدیده طبیعی در کشور از جمله استان گلستان برگزار می‌شود و در تقویم ملی نیز این روز به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله ثبت شده است.
به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر گلستان، 
علیرضا صیاد در حاشیه برگزاری مانور ایمنی در برابر زلزله در محل اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان اظهار کرد: آموزش‌ و فرهنگ‌سازی را می‌توان از ادارات دولتی شروع کرد و در کمترین زمان این بخش از جامعه در دسترس را، در برابر حوادث احتمالی به دانش و خودامدادی تجهیز کرد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان خاطر نشان کرد: جمعیت هلال احمر از آمادگی لازم برای آموزش امداد و نجات و کمک‌های اولیه به کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان برخوردار است. این آموزش‌ها در قالب دو ساعته بوده و رایگان می باشد و از برگزاری آن در هر دستگاه استانی استقبال می‌کنیم. 
صیاد اضافه کرد: باید پذیرفت هنوز آموزش توسط جامعه جدی گرفته نمی‌شود و برای نهادینه کردن این مولفه اصلی تاب‌آوری جامعه، باید همه ارکان اطلاع‌رسانی به ویژه رسانه‌های استان پیشقدم شوند.
وی ادامه داد: هزینه در حوزه پیشگیری که شامل آموزش و فرهنگ‌سازی است به هیچ‌وجه اتلاف اعتبار نیست، بلکه سرمایه‌‌گذاری برای ایمنی جامعه‌ای است که هر لحظه قابلیت تبدیل شدن به یک «بم» دیگر را دارد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان با اشاره به سالروز واقعه زلزله بم افزود: باید همیشه این واقعه تلخ را در گوشه ذهنمان قرار دهیم و هیچ گاه فراموش نکنیم که همچنان در مقابل این پدیده طبیعی آسیب‌پذیر هستیم.
صیاد تصریح کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی باید از مدارس آغاز شود تا بتوان به این طریق آن را در جامعه نهادینه کرد.


١٣:٠٥ - سه شنبه ٥ دی ١٣٩٦    /    عدد : ١٠٤١١٠    /    تعداد نمایش : ٢١



خروج