سه شنبه ٠١ مرداد ١٣٩٨
سیل یکی از شایع‌ترین حوادث طبیعی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است. همواره باید خطر وقوع سیل را در هر جایی در نظر داشت، اما این خطر در نواحی پست و در کناره آبگذرها و در نزدیکی سدها به مراتب بیشتر است. حتی یک آبگذر کوچک‌، دره‌ها‌، جوی‌های آب‌، بسترهای خشک و نواحی پست که در شرایط جوی خشک بی‌خطر به نظر می‌رسند‌، ممکن است محلی برای وقوع سیل باشند. هیچ استانی در ایران از خطر سیل مصون نیست. چه باید کرد؟ • قبل از وقوع سیل • از ساخت و ساز در حریم سیل خودداری شود. • در صورت احتمال وقوع سیل، باید محل استقرار آب‌گرمکن‌ها‌، پانل برق و موتورخانه از سطح زمین، ارتفاع داده شود. • برای جلوگیری از برگشت آب سیل به داخل فاضلاب محل سکونت، لازم است در محل زانویی توالت، “دریچه اطمینان” نصب شود. • برای ممانعت از ورود سیل به درون خانه‌، بهتر است ‌اطراف آن دیوارکشی شود. • دیوار پایه‌های ساختمان محل سکونت را باید با مصالح مناسب پوشاند تا مانع از نفوذ آب شود. در حین وقوع سیل • برای کسب اطلاعات ‌در مورد سیل‌، لازم است به ‌اخبار رادیو یا تلویزیون گوش داد. • هر لحظه ممکن است سیل برق‌آسا روی بدهد. در چنین وضعی باید ‌فوراً به نواحی مرتفع پناه برده و منتظر دستور مسئولین شد. • همواره باید ‌به وضع ‌جویبارها‌، آبگذرها و دره‌ها توجه شود، زیرا ‌سیل برق‌آسا در این محل‌ها ‌به طور ناگهانی و بدون علائم هشدار قبلی جاری می‌شود. • قبل از ترک خانه‌، از امنیت آن باید مطمئن شد‌. درصورت امکان‌، وسایل موجود در حیاط خانه را باید ‌به درون ‌خانه برد‌. بهتر است اسباب و اثاثیه مهم به طبقه بالای خانه منتقل شوند. • دریچه اصلی آب و ورودی گاز بسته شوند. وسایل ‌برقی از جریان برق کشیده شوند. در صورت ‌خیس بودن یا در آب قرار گرفتن باید به پریزهای برق دست نزد. • در آبی که جریان دارد نباید ‌حرکت کرد. ۱۵ سانتی‌متر آب در حال حرکت می‌تواند ‌تعادل انسان را بر هم زند. درصورت اجبار به حرکت ‌در آب، ‌باید از جایی حرکت کرد که آب ساکن است‌. برای اطمینان از حرکت در آب و پی بردن به استحکام مسیر بهتر است از چوب دستی استفاده شود. • ‌حدود ۱۵ سانتی‌متر آب، با کف اغلب خودروهای سواری تماس پیدا کرده و ممکن است موجب از دست رفتن کنترل و واژگون‌شدن آن‌ها شود. • ‌حدود ۳۰ سانتی‌متر آب موجب شناورشدن اغلب خودروها خواهد شد. • ‌حدود ۶۰ سانتی‌متر آب می‌تواند انواع خودروها را با خود ببرد. بعد از وقوع سیل • می‌توان ‌از طریق رادیو و سایر رسانه‌های جمعی، ‌اطلاعاتی ‌راجع به مکان‌های دسترسی به آب سالم و بهداشتی به دست آورد. • از نوشیدن آب سیل خودداری شود‌. آب ‌شرب ممکن است با نفت‌، گازوییل و فاضلاب آمیخته و آلوده شود. علاوه بر این، آب ممکن است به جریان برق اتصال پیدا کرده و خطرساز شود. بنابراین نباید با آن تماس پیدا کرد. • از آب‌های ‌در حال حرکت باید دوری شود. • باید مراقب مناطقی بود ‌که آب سیل در آنجا‌ ‌جمع شده است‌، زیرا ‌احتمال دارد که جاده، به علت وزن ‌حتی یک خودرو دچار ‌نشست شود. • نباید سیم‌‌های سقوط کرده برق را لمس نمود. موضوع باید ‌فوراً به اداره برق اطلاع داده شود. • فقط زمانی ‌باید به خانه برگشت ‌که مقامات مسئول اعلام بی‌خطری کرده باشند. • اگر ساختمانی در محاصره سیلاب قرار گرفته باشد، نباید ‌به آنجا برگشت. • هنگام برگشت به داخل خانه، احتیاط کامل رعایت شود. ممکن است در هر جایی از ساختمان (‌مخصوصاً فونداسیون آن‌) خللی ایجاد شده باشد. • در اولین فرصت، باید امکانات آسیب‌دید‌ه ساختمان تعمیر شوند. ‌سیستم آسیب‌دید‌ه فاضلاب برای سلامتی بسیار خطرناک است. • هر چیزی که با آب تماس پیدا کرده است را ‌باید تمیز کرده و ضدعفونی نمود. گل و لای ناشی از سیلاب می‌تواند حاوی فاضلاب و مواد شیمیایی خطرناک باشد. بیمه سیل می‌توان از سازمان‌های بیمه‌گر اقدام به تهیه بیمه‌نامه سیل کرد. اغلب این سازمان‌ها در مناطق شهری شعبه دارند. اقدامات بعد از وقوع سیل • خود را به نزدیکترین محل امدادرسانی هلال احمر یا سایر مراکز امدادرسانی برسانید. غذا، البسه و سایر کمک‌های اولیه در آنجا موجود است. • برای اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی، حتما به گزارش اخبار محلی توجه کنید و آب آشامیدنی را قبل از مصرف بجوشانید. • از سیلاب دور شوید زیرا این آب ممکن است با روغن، گازوییل یا فاضلاب آلوده شده باشد و یا احتمال دارد در اثر تماس با خطوط نیروی برق زیرزمینی، جریان برق پیدا کرده باشد. • از آب در جریان فاصله بگیرید. • به مناطقی که سیلاب عقب‌ نشینی کرده است، توجه کنید زیرا استحکام خیابان‌ها و جاده ها ممکن است به‌خاطر جریان سیل ضعیف شده باشد که در این صورت ممکن است در اثر وزن خودرو فرو برود. • از خطوط فشار قوی دوری کنید. • زمانی به خانه بازگردید که مسئولان وضعیت را امن اعلام کنند. • از ساختمان‌هایی که اطرافش را آب احاطه کرده است، دور شوید. • هنگام ورود به منزل کاملا احتیاط کنید. ممکن است پی‌های ساختمان آسیب دیده باشد ولی در ابتدا خرابی دیده نشود و ظاهر خانه سالم به‌نظر بیاید. • سعی کنید در طول روز به منزل برگردید تا استفاده از وسایل روشنایی لازم نباشد. • چنانچه مجبور هستید شبانه به خانه برگردید، خیلی محتاط باشید. از فانوس، مشعل و کبریت برای روشن کردن ساختمان استفاده نکنید. چراغ قوه را نیز قبل از ورود به ساختمان روشن کنید. • از غذاهای کنسرو شده استفاده کنید. • لوازم برقی را قبل از استفاده کنترل و خشک کنید. • آب‌های جمع شده برای گودال‌ها شرایط مناسبی را برای رشد حشرات به‌خصوص پشه‌ها ایجاد خواهد کرد، بنابراین از توری در محل اقامت خود استفاده کنید و پوشاک آستین بلند و چکمه های ساق بلند بپوشید. • چون سیل باعث خارج شدن مارها از لانه های خود می شود، بعد از سیل مراقب مارگزیدگی باشید. • پس از سیل احتمال شیوع بیماری‌های عفونی مانند عفونتهای دستگاه گوارش از جمله هپاتیت، وبا، حصبه و … وجود دارد که باید مراقبت های لازم بهداشت فردی و عمومی به‌عمل آید. • اگر مخزن توالت، کاسه‌ی توالت، تصفیه‌خانه و تأسیساتی مانند آن آسیب دیده است، در صورت امکان، آن را تعمیر کنید. سیستم‌های زهکشی در صورت آسیب دیدن، سلامتی و بهداشت افراد را به مخاطره می‌اندازد. • هر چیز خیس و مرطوب را تمیز و ضد عفونی کنید زیرا گل و لای باقی مانده از سیلاب، حاوی مواد شیمیایی و فاضلابی است. برای آموزش ایمنی در برابر مخاطرات به سایت www.khadem.ir مراجعه نمایید.
 


  چاپ        ارسال به دوست

در مراسم چهارمین جشنواره روابط عمومی های برتر جمعیت هلال احمر کشور:

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر گلستان مدیر برتر روابط عمومی های هلال احمر کشور شد.




در چهارمین جشنواره روابط عمومی های برتر جمعیت  هلال احمر کشور که به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد سرکار خانم خراسانی مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر گلستان، مدیر برتر روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ اسماعیل رمضانی، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره روابط عمومی های برتر جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های لازم در تحقق رسالتی که داریم استفاده کنیم افزود: جمعیت هلال احمر یک نهاد امدادی و بشردوستانه است و رسالتی بزرگ و سخت را در قبال مردم برعهده دارد.
رمضانی افزود: با توجه به رسالت جمعیت هلال احمر، وظیفه سنگینی بر عهده روابط عمومی هاست تا با ارتقا سطح ارتباطات و تعاملات درونی و بیرونی جمعیت، ارائه خدمات این نهاد مردمی را تسهیل کنند.
مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی در خصوص برگزاری جشنواره روابط عمومی ها با تاکید بر اینکه  در این دوره تلاش شد اشکالات جشنواره های قبلی رفع شود افزود: هدف ما این است هر سال سطح جشنواره را ارتقاء دهیم و با رفع نواقص، آثار ارزشمندی را جمع آوری کنیم.
وی با اشاره به اینکه اداره کل روابط عمومی و دست اندرکاران تلاش کردند این جشنواره به خوبی برگزار شود افزود: در این دوره از نظر کمی و کیفی  شاخص ها ارتقاء داده شد و شرایطی فراهم شد تا داوطلبان و کارشناسان نیز در جشنواره حضور یابند.
رمضانی با تاکید بر اینکه در تفکیک آثار تلاش های ارزشمندی را شاهد بوده ایم و علی رغم پراکندگی ها، این آثار به خوبی مورد ارزیابی قرار گرفت افزود: در این جشنواره مسئولان چهارمحال و بختیاری امکانات لازم را در جهت میزبانی فراهم کردند که جای تقدیر دارد.

شکیبایی ،خدمت رسانی و مسئولیت پذیری از رسالت های مهم روابط عمومی هاست
حجت السلام علی اکبر جعفری نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان چهارمحال بختیاری در اختتامیه چهارمین جشنواره روابط عمومی های برتر جمعیت هلال احمر ایران با تقدیر از تلاش اعضای جمعیت هلال احمر عنوان کرد:این جمعیت در عرصه های مختلف حضوری فعال داشته است و با فداکاری و ایثار به خدمت می پردازد.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان چهارمحال بختیاری افزود: باعث افتخار است اولین شهید مدافع حرم از این استان است که این امر رسالت ما را در قبال شهیدان دو چندان می کند.
وی با اشاره به ویژگی های مهم روابط عمومی ها تصریح کرد:به تعبیری می توان گفت پیامبر(ص) یک روابط عمومی میان خلق و خدا بود و پل ارتباطی میان آن ها به شمار می رفت این مساله جایگاه مهمی روابط عمومی ها را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: به طور کلی روابط عمومی ها دارای وظایف و رسالت مهمی هستند آن ها برای تحقق اهدافشان باید زمان شناس باشند و بدانند چه سخنی را در چه زمانی و چگونه بیان کنند.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان چهارمحال بختیاری خاطرنشان کرد:یکی از مهم ترین رسالت ها، مدارا کردن با مردم است از آن جایی که روابط عمومی ها نیز پلی هستند که ارتباط بین مسئولان و مردم را شکل می دهند باید به خوبی با مردم مدارا کنند.
وی عنوان کرد: جمعیت هلال احمر نیز همه فعالیت هایش راهی به سوی خوبی هاست و مانند روابط عمومی ها از جایگاه والا و وارسته ای برخوردار است و بسیاری از رسالت های روابط عمومی با شعارهای جممعیت هلال احمر مبنی بر بی غرضی،بشردوستی و جهان شمولی سنخیت دارد.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری گفت: یک روابط عمومی و یا عضو هلال احمر به معنای باب رحمت برای همه است که این رسالت بزرگی است. روابط عمومی نباید فقط مباحث را به مدیر معطوف کند بلکه باید با همه توان و در ارتباط با همه بخش ها با مجموعه ملی و بین المللی به ایفای نقش بپردازد همان طور که جمعیت هلال احمر این رسالت مهم را عهده دار است.
حجت السلام جعفری در رابطه با دیگر ویژگی های روابط عمومی ها بیان کرد: شکیبایی، مهارت و تجربه، اعتماد به نفس و اتخاذ تصمیم به موقع،قدرت تجزیه و تحلیل مسائل محیط کار دانش و مدیریت و مسئولیت پذیری از دیگر ویژگی های یک روابط عمومی خوب و متعهد است.

فداکاری و عشق جوانان جمعیت هلال احمر را نمی توان به تصویر کشید
سید احمد مرتضوی مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهار محال و بختیاری در این مراسم با اشاره به اینکه روابط عمومی جزء 10 شغل برتر دنیاست و اهمیت زیادی در انتقال اخبار و رویدادها دارد افزود: وقتی جنس و ماهیت کاری را در جمعیت بیان می کنیم فداکاری و عشق سخاوت و بخشش و کرم جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر را نمی توان به تصویر کشید.
وی اظهار کرد: این تلاش های ارزنده توصیف ناپذیر است و ایثارشان منشاء بشر دوستی و فداکاری دارد خانواده گسترده جمعیت هلال احمر در گوشه گوشه این سرزمین و فراتر از مرزها به خدمتی صادقانه می پردازند.
وی در مورد تجلیل از دو تن از افراد خیر در این آئین نیز خاطرنشان کرد:یکی از این افراد خیر پایگاه امداد کوهستان را احداث کرده و یکی دیگر از این افراد 4 میلیار ریال در جهت خرید تجهیزات فیزیوتوراپی هلال احمر در جهت تسکین آلام دردمندان اهداء کرده است که جای تقدیر دارد.
بنابراین گزارش در پایان مراسم از برگزیدگان با اهدای تندیس و لوح تقدیر قدردانی شد.


برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره روابط عمومی های برتر به شرح زیر است: 

برتر در بخش کارشناس برتر:
مدیر روابط عمومی: سیده صغری خراسانی (گلستان)، اروجعلی شهودی (آذربایجان شرقی) مجتبی طحان (خوزستان)
کارشناسان برتر روابط عمومی: داوود داوودی (اصفهان)، فاطمه پاک سرشت (کرمان) 
داوطلبان و امدادگران: امیر کریمی ( کردستان)، ریحانه خلج (قم) محمدخادم الشیخ (تهران)
شایسته تقدیر در بخش کارشناس داوطلبان و امدادگران: مجتبی رضایی

در بخش انتشارات:
استان های برخوردار: مرتضی عمادی (اصفهان)، حسین دهقانی (آذربایجان غربی)
استان های کم برخوردار: میلاد حسنی (البرز)، ولی بهاروند (لرستان)

در بخش ارتباطات:
سازمان ها و معاونت ها: سازمان جوانان (ابوالفضل امینی و با تلاش مسعود آسیما) حمید حیدرپناه (صنایع نساجی هلال) 
استان های برخوردار: مجتبی محمودی (خراسان رضوی)، مهیار مقیمیان (تهران)
استان های کم برخوردار: اسماعیل خردمند (زنجان) 

در بخش ارتباطات رسانه ای:
سازمان ها و معاونت ها : ناهید صادقی ( سازمان داوطلبان)
استان های کم برخوردار: بابک قنبری (کردستان)، ابراهیم پرفند ( خراسان شمالی)

شایسته تقدیر در بخش انتشارات:
سازمان ها و معاونت ها: سید مصطفی مرتضوی سازمان امدادونجات
استان های برخوردار: محمود متولی ( مازندران)
استان های کم برخوردار: شاهین جواهری (چهارمحال و بختیاری)، سید حسین پور میررضایی (قم)

در بخش ارتباطات الکترونیک: 
سازمان ها و معاونت ها: معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر ( مدیر جدید منصوب شده آقای صابری)
استان های برخوردار: حسین دهقانی ( آذربایجان غربی) ، رضا علیزاده (گیلان)

در بخش ارتباطات رسانه ای:
استان های برخوردار: هادی سلطانی ( کرمان) 
استان های کم برخوردار: مقصود شعبانی ( همدان)

تقدیر ویژه به جهت مجموعه فعالیت های استان هایی که در سال گذشته با حادثه روبرو بوده اند:
محمدامین عزیزی: کرمانشاه 
محمود مظفری: کهگیلویه و بویر احمد

 


٠٨:١٥ - شنبه ٦ مرداد ١٣٩٧    /    عدد : ١٠٨٢٧٢    /    تعداد نمایش : ١١٠



خروج